18.05.2020
11 клас
Українська мова
Основні мовні стильові засоби. Тренувальні вправи
1. Виконати завдання формату ЗНО.
ВАРІАНТ 4
Завдання 1 – 10 мають по чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й обведіть кружечкам
букву, яка йому відповідає.
1. На перший склад падає наголос
у слові, ОКРІМ
А загадка
Б камбала
В зубожіння
Г причіп
2. Лексичну помилку допущено в
рядку
А корисний рецепт
Б розповсюджувати чутки
В корислива людина
Г відповіді
збігаються
3. Літеру и потрібно писати в усіх словах рядка
А брат..к, вікон..чко, печ..во
Б зар..во, мел..во, мереж..во
В кош..чок, мороз..во, міл..на
Г верш..чок, житн..ще, вогн..чок
4. Суфікс -інн(я) має однакове
значення в усіх словах, ОКРІМ
А ходіння
Б шарудіння
В носіння
Г насіння
5. Дотримано норми узгодження
прикметника з іменником у рядку
А електрична
дриль
Б гірка полин
В квітуча
папороть
Г небезпечна
аерозоль
6. Помилково вжито прийменник у
рядку
А За життя він
добре зарекомендував себе як досвідчений лікар.
Б Згідно наказу
працівникам була надана тижнева відпустка.
В На адресу директора
фірми за рік не було жодного нарікання.
Г Лікар Шевченко
Т. М. була звільнена за власним бажанням.
Прочитайте текст і виконайте завдання 7 – 10
(1) Кав’ярня «Львівська Мануфактура кави» дотримується ідеї, що кава – це
не напій, це – культура, а культура повинна народжуватися й жити в львівській
атмосфері. (2) Тут самостійно смажать і змішують найкращі світові сорти кави,
дотримуючись основних канонів у приготуванні. (3) Перший заклад відкрився в
червні 2012 року на вулиці (Б,б)ратів
(Р,р)огатинців. (4) Пізніше кав’ярні
було відкрито на вулиці Валовій та на (П,п)роспекті
(С,с)вободи в місті Лева. (5) Крім
кави, тут подають шоколадні та кавові коктейлі, різноманітні десерти й
солодощі.
7. З маленької літери треба писати слово
А (Б,б)ратів
Б (Р,р)огатинців
В (П,п)роспекті
Г (С,с)вободи
8. Правило чергування у-в
порушено в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г четвертому
9. Відокремленим додатком
ускладнено речення
А перше
Б друге
В четверте
Г п’яте
10. Відокремленою обставиною
ускладнено речення
А перше
Б друге
В третє
Г п’яте
Завдання 11 – 30 мають по п’ять варіантів
відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку,
варіант відповіді й обведіть кружечком букву, яка йому відповідає.
11. Підкреслені літери позначають
однаковий звук у кожному слові рядка
А щастя, сльота,
січень
Б Великдень,
мука, окраса
В милуєшся,
пишеш, шукаєш
Г мимохіть,
молотьба, вогкість
Д матч,
вітчим, корчмар
12. Однакова кількість букв і звуків є в кожному слові рядка
А яблуня, знищення, картопля
Б тьохкає, щільний, ячмінь
В диспетчер, зоря, вольєр
Г згущання, молодість, в’юн
Д в
лення, життєлюб, вітер

13. За алфавітом записано всі слова в рядку
А лазня, ладунка, лахміття, лебідь
Б обговорення, обгородження,
обдарування, обдурювання
В тисовий, тиснява, тістечко,
тління
Г рейка, реклама, рентабельність,
рельєф
Д насіння, натяк, намисто, нетрі
14. Літеру і треба писати на місці пропуску в рядку
А от тобі … маєш
Б буде … небу жарко
В вода … камінь довбає
Г під лежачий камінь … вода не тече
Д ніколи … угору глянути
15. Без знака м’якшення на місці пропуску треба писати всі слова в рядку
А дз..бик, колодяз..ний,
безбат..ченко
Б іспан..чин, зган..блений, жалібніс..ть
В жен..шеневий, побряз..кати, доріж..ці
Г хмариноч..ці, в’яз..кий, віс..ть
Д медовар..ня, ластівон..ці,
лебідоч..ка
16. Апостроф на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А сурм..яний, харків..янин,
поцв..яхований
Б вісп..яний, від..єднати, повір..я
В бур..янинка, бур..я,
матір..ю
Г по-лук..янівськи,
сором..язливість, стерв..ятник
Д зор..я, здоров..я, пір..їна
17. Подвоєння літер на місці пропуску НЕ
відбувається в усіх словах рядка
А ристрет..о, мір..а (рослина), іп..одром
Б груп..а, мадон..а, одіс..ея,
В еф..ект, прес..а, ман..а
Г і..новаційний, інтермец..о,
сам..іт
Д іл..юмінація, шос..е, ан..отація
18. Спрощення відбувається в усіх словах рядка
А контекс..ний, мес..ник,
беззахис..ний
Б ляс..нути, автовлас..ник,
учас..ник
В мас..ний, бряз..нути, компос..ний
Г шіс..десят, щас..ливий,
перехрес..ний
Д корис..ний, с..нара, провіс..ник
19. Правильно написано всі слова в рядку
А приварений, престольний,
претемнілий
Б прірва, привражий, спідлоба
В бесхребетний, пригадати,
прекислий
Г прежалібний,
спалахнути, презирство
Д притомлений, розхитати, счесати
20. Помилку в утворенні імені по батькові допущено у варіанті
А Хомович, Хомівна
Б Сергійович, Сергіївна
В Дмитрійович,
Дмитрівна
Г Романович, Романівна
Д Кузьмич, Кузьмівна
21. Закінчення -у(-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники у
варіанті
А ліризм, біль, прислівник
Б метр, музей, вальс
В барвінок, митець, успіх
Г конфлікт, гуртожиток, футбол
Д відсоток, вітер, розум
22. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму
кличного відмінка у варіанті
А Романе Остаповичу
Б Генріхе Алікардовичу
В Надіє Захарівно
Г Андрію Сергійовичу
Д Петре Геннадійовичу
23. Форми ступенів порівняння НЕ
можна утворити від усіх прикметників рядка
А успішний, ультрамодний, чорнявий
Б мужній, гнідий, порожній
В лисий, вузький, карий
Г архіважливий, прадавній,
надзвичайний
Д чорнобровий, рекордний, тонкий
24. Разом треба писати всі прислівники в рядку
А спокон/віку,
будь/ласка, повся/кчас
Б на/швидкуруч, на/тщесерце,
с/підлоба
В по/перше, на/одинці, на/перекір
Г на/впочіпки, де/далі, на/щастя
Д в/основному, до/чиста, у/тричі
25. У фразеологізмах як у… дивимось, … на ньому возимо, виводимо на чисту … на місці пропуску має бути слово
А пісок
Б дзеркало
В землю
Г воду
Д глину
26. Граматично правильно утворено словосполучення в рядку
А прийшла за чверть шість
Б зателефонувала без п’ятнадцяти
п’ята
В закінчиться в шість годин
Г розпочнеться за десять шоста
Д увімкнула в половина четвертої
27. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак)
Вітерець, (1) ранковий, (2) ледь вловимий, (3)
тихенько віяв, (4) мовби намагався
погасити полум’я отих радісних свічечок, (5)
якими горіли досвітні зорі, (6) а
вони ніяк не згасали, (7) і світило
їхнє мовби випромінювало, (8) виспівувало
прекрасну золотаву мелодію.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
А коми 1, 3 – при
відокремленому означенні
Б коми 2, 8 – при
однорідних членах речення
В кома 4,5 – на
межі підрядних частин складного речення
Г кома 6 – на
межі сурядних частин складного речення
Д кома 7– при
відокремленій обставині
28. Просте речення, ускладнене
однорідними членами, утвориться, якщо
серед варіантів продовження речення Уночі мороз навідався до нас, …
вибрати
А хоч ще й
вересень на календарі.
Б розмалювавши
вікна візерунками.
В і день осінній
дуже коротенький
Г і посріблив у
іній усі садки.
Д так що осінні квіти вже ген
склонилися додолу.
29. Відокремленим означенням
можна замінити підрядну частину в реченні
А Ті пісні любі,
що несуть радість межи люди.
Б Це був
північний нагірний схил, що поріс густим лісом.
В Раптом доріжка
стала така вузька, що зелене гілля вгорі сходилося докупи й закривало небо.
Г Дзвенить криштальне джерело, що вийшло з глибини земної.
Д Джерела додають
нам чистоти такої, що наміри одразу злі зникають.
30. НЕПРАВИЛЬНО оформлено чужу мову в рядку
А «Ніколи б не
переписувала нічиєї праці, бо то все одно що переписувати долю. Як то можливо?
– говорить Марія Матіос. – Краще писати своє».
Б «Я правильно
зробила, що мовчала і жила нормальним письменницьким життям, зазначає Ліна
Костенко. – я їздила в зону відчуження і бачила чудових людей в екстремальних
умовах».
В Іван Дзюба
свідчив у своєму інтерв’ю: «Я й сам не задумувався, коли в мені Україна
пробудилась».
Г «І жах не в тому,
що щось зміниться, – жах у тому, що все може залишитися так само», – пише Ліна
Костенко.
Д «Це щастя: мати
таку долю, як у мене… – писав Василь Стус і наголошував: – Чуюся добре, бо
нікому не зробив зла, бо дбав не тільки про себе. І від того мені світло на
душі».
У завданнях 31-36 до кожного з чотирьох рядків
інформації, позначених ЦИФРАМИ, виберіть один правильний, на Вашу думку,
варіант, позначений буквою.
31. Доберіть до слів синоніми
1 дебати
|
А виборець
|
2 делегат
|
Б промовець
|
3 спікер
|
В представник
|
4 консенсус
|
Г згода
|
|
Д обговорення
|
32. З’ясуйте, яким членом речення
є виділене слово
1 присудок
|
А Налітав спроквола невеликий вітер.
|
2 підмет
|
Б Продовжувати життя людини – це перш за все
навчитися його не скорочувати.
|
3 обставина
|
В Борщ з самої картоплі та
приморожених буряків був несмачний.
|
4 означення
|
Г Сонце не могло пробитися крізь вікові дерева.
|
|
Д Там ціле підземне місто спорудили.
|
33. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
|
А Уночі подув
такий степовий надлиманський вітер, що захилиталися навіть скирти.
|
2 складносурядне
|
Б Лихі язики
можуть кидати тінь на її злидні, але ніхто не кине тіні на її спрацьовані
руки і чисту дівочу честь.
|
3 складнопідрядне
|
В Лилось нестримане бажання од золотих її очей.
|
4 з різними видами зв’язку
|
Г Здригнеться
лист, розправить вуха колос, упаде роса на квіти, на гілля.
|
|
Д Сіре небо
кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами
підіймався серпанок.
|
34. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире
1 на місці пропущеного члена речення
|
А Без радісних співів і викриків, сумно, повагом ішли тухольці – старі й
молоді, повні важких дум.
|
2 при відокремленому означенні
|
Б Під широко
розкинутим гіллям величезного дуба –
глибока арка брами.
|
3 тире між підметом і присудком
|
В Уже скотилось
із неба сонце – заглянув місяць у моє віконце.
|
4 при відокремленій прикладці
|
Г Бійці – переважно вінницькі, подільські, наддніпрянські колгоспники –
були слухняні й працьовиті.
|
|
Д Гори – це
загадка, це велич і таємниця, це бездонні провалля й дикі праліси, швидкі
річки й тисячі потоків.
|
35. Установіть відповідність між видом односкладного речення та його
прикладом.
1 неозначено-особове
|
А Посієш вчасно
– збереш рясно.
|
2 означено-особове
|
Б Ставало вогко і холодно.
|
3 узагальнено-особове
|
В Широкий лан.
|
4 називне
|
Г Розплети задуму на полотнах
сонця.
|
|
Д Снігом розтирають приморожені
ноги.
|
36. З’ясуйте, якою частиною мови
є виділені слова в реченні (цифра в
дужках позначає наступне слово)
Довго стояв на
порозі, як (1) найбезталанніша людина, (2)
що ледве дух перевела, як (3) віч-на-віч
зустрінулася (4) із знайомим горем та небезпекою.
А сполучник
Б прийменник
В займенник
Г прислівник
Д прикметник
2. Визначити 5 питань, які були для вас найскладніші. Надіслати відповіді та номери цих питань до 19.05.2020.
Нехай щастить!
Немає коментарів:
Дописати коментар