30.04.2020
11 клас
Українська мова
Сладні випадки кваліфікації другорядних членів речення
2. Опрацювати правила за О.Авраменком .
3. Виконати тестові завдання.
І
БЛОК
1. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 підмет
|
А Над гаєм синім
малюють блискавки грозу.
|
2 присудок
|
Б Навшпиньках підійшов
вечір.
|
3 обставина
|
В Линьте, хмари, ой прилиньте, хмари.
|
4 додаток
|
Г Щось мріє гай над річкою.
|
|
Д Найбільше каліцтво
– неробство.
|
2. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 підмет
|
А Йому бракує не
вміння, а бажання.
|
2 присудок
|
Б Неробі й ложка
замала здається.
|
3 означення
|
В Пречиста блакить
ясніє у небесній високості.
|
4 додаток
|
Г По вулиці йду і, здається, уперше розплющив я очі на
світ.
|
|
Д Любить свій край – це для
народу жити.
|
3. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 присудок
|
А У небі летіли гуси з далекого краю.
|
2 означення
|
Б Ніколи вже було нікому і
носа на вулицю виткнути.
|
3 додаток
|
В Зашуміла вітами
стара тополя.
|
4 обставини
|
Г Старого горобця на полову не зловиш.
|
|
Д Вітрові один закон
– лети.
|
4. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 підмет
|
А Встають будинків силуети крізь риштовань
мерехтливий гай.
|
2 присудок
|
Б Ліс очерету
хилиться п’яний, дивиться мрійно у
воду.
|
3 означення
|
В Устами спраглими в
цю мить всю хмільність світу хочу
спити.
|
4 додаток
|
Г Сила та розум – краса людини.
|
|
Д Швидко наближався
літній світанок.
|
5. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 підмет
|
А Дівчина-пілот над
рідною землею веде стрімкий літак у
мрійну далечінь.
|
2 присудок
|
Б З-за густого гайка соняшників виглянула стріха
оселі.
|
3 обставина
|
В Троє плавців швидко наближалися до
корабля.
|
4 додаток
|
Г У вікна дивились
грядки капусти і ліс кукурудзи.
|
|
Д Понад берегом принадливо
зеленів гайок.
|
6. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 підмет
|
А Солов’їними піснями
ситий не будеш.
|
2 означення
|
Б Ранні пташки росу
п’ють, а пізні слізки ллють.
|
3 обставина
|
В Не кидай слова на вітер.
|
4 додаток
|
Г І плакати – це також щастя.
|
|
Д Багато хто почав плакати від зворушення.
|
ІІ
БЛОК
1.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
У цьому ж лісі я
пив (1) самоту осінню, тут весну (2)
цілував під шелест верховіть, тут
літом пропливли ледачі (3) дні незмінні, тепер (4) сюди прийшов мороза я
зустріть.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
2.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
(1) Тихо дощ (2) осінній
розсипає (3) бісер, сірий (4) день у людях проростає в сон.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
3.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
На сизих луках (1)
скошено (2) траву, і літо буйне (3) в береги
(4) ввійшло.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д
означення
4.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
(1) Мій час пливе так (2) тихо-тихо, як по ставку (3) пливе
(4) листок сухий.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
5.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
Я люблю, коли в листя (1) зелене (2) дерева
одягає весна, і під вітром (3) хитаються клени, і співає в квітках (4) далина.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
6.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
(1) Улітку дід
частенько (2) лежав на погребні ближче до сонця, особливо в полудень, коли
припікало так, що (3) всі ми, й наш кіт, і собака, і кури ховалися
(4) під любисток, порічки чи в тютюн.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
7.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
(1) Бійці не
кривдили (2) старого, і, коли сідали їсти, кожний (3) закликав Ференца до (4) свого
казанка.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
8.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
Тільки цвіркун (1) цвіркоче
(2) в житі, шелестить (3) сухий колос та інколи запідпальомкає (4) перепелиця.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
9.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
(1) Навкруги вила
хуртовина, бурхав холодний (2) вітер та крутив снігом, а (3) Василькові
згадалася тепла, ясна (4) батькова хата.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
10.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
Вітер на травах квітне, і хвиля (1) у
берег б’є, бо в серці моєму (2) рідне (3) було і (4) сьогодні
є...
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
11.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
Дослухайся (1)
свого серця — і (2) тобі відкриється те,
для чого тебе (3) «покликано», у чому (4) міра твого призначення.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
12.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра в дужках позначає наступне слово)
Під променями (1)
сонця танула (2) крига, річки (3) весело грали; малі діти гомоніли, (4) тулилися
до більших рік і плинули все далі до моря.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
Відповіді надіслати до 04.05.2020. Бажаю успіху!
Де можна знайти відповіді?
ВідповістиВидалити