середа, 20 травня 2020 р.

11 клас, українська мова

21.05.2020
11 клас
Українська мова
Контрольна робота з теми " Синтаксис.Підготовка до ЗНО-ДПА"

1. Виконати завдання контрольної роботи та надіслати до 19.00  21.05.2020.

1 ВАРІАНТ
Завдання 1 – 20 мають по п’ять варіантів відповідей, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й обведіть кружечком букву, яка йому відповідає.
1. Пунктуаційну помилку допущено в рядку
А «Ракета така, як і його літак – киває старий на сина й зауважує: – Опецькувата, блискуча... Викапаний літак, тільки крила обрубані».
Б Тоня, нахилившись до матері, шепоче їй у захваті: «Гляньте, мамо, у нашого Петруся гагарінська усмішка! Це в них тепер, видно, мода така...»
В «Кожне ягнятко через твої руки перейде, – ожвавів Демид, у якого де й глухота поділась. – Отару ведеш – не присядеш, усе попереду та попереду!»
Г «Діди й прадіди пішки ходили, хоч, мабуть, не один у душі сокола носив»: про щось роздумуючи засмучено каже батько.
Д «Не кузьки ви й не комахи, – хотів би відповісти їм льотчик. – І з найбільшої висоти бачу я ваші руки загрубілі та ваші обличчя, опалені вітрами, бачу вас у куряві чорних бур і в холодних дощах...»
2. Пунктуаційну помилку допущено в рядку
А   Який тут Дніпро широкий! – захоплено вигукнула одна з дівчат, білолиця, жвава, з гострими плечиками. – Звечора, коли ми лягали спати, береги були зовсім близько, хоч рукою дістань... А зараз он як розступились...
Б – Широко, просторо, аж дух забиває, – озвалася інша й вигукнула. – Роздолля!
В – Йдемо Самарською затокою, – пояснила найстарша з гурту. – Незабаром пороги.
Г – Пороги?, –  студентки тісніше оточили свою подругу, збуджено, довірливо зазираючи їй у вічі. – Це ж так цікаво!.. Ті самі пороги?
Д – Ті самі... – відповіла вона. – Оце вже вони й починаються.
3. Неправильно оформлено цитату в реченні
А М. Бажан, читаючи вірші П. Тичини, говорив, що «Ми насолоджувалися красою українського слова, яке грало, співало, бриніло, лилося зі сторінок незабутньої тієї книги «Сонячні кларнети».
Б Василь Стус, не визнаючи себе винним, писав: «Якщо на твоїй рідній землі тебе розпинають за любов до неї, тоді доводиться змиритися з тим, що в тебе є рідна земля, але немає рідної країни».
В «Любити все прекрасне і земне та говорити правду...» – так, роздумуючи про громадянське покликання письменника, стверджував Василь Симоненко.
Г М. Зеров писав: «Тичина вже в «Сонячних кларнетах» відкрив усі свої козирі, а потім не раз був примушений до гри слабої і безкозирної».

Д Свої роздуми про призначення людини на землі Василь Симоненко виклав у поезії «Ти знаєш, що ти – людина», у якій змушує читача замислитися над цим складним питанням:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
4. Складним є речення
А Поблякли, але ще не зовсім згасли фарби вечірньої зорі.
Б Хтось чужий, маленький стояв, боязко озираючись, а на нього з усіх боків суворо дивились святі.
В Світ лежав перед нами, прекрасний і завжди новий.
Г Сади, омиті музикою згадок, ковтали пил міжселищних доріг. 
Д Вітри, набравшись до знемоги бабиного холоду й сонячного тепла, танцювали на верхів’ях дерев.
5. Складносурядним є речення
А На узгір’ях стояли поодинокі старі дуби, а на них чорними шапками виділялися залишені на зиму гнізда граків.
Б Усюди, куди не глянь, сіріли кручі, байраки, майоріли степові могили та синіли плавні.
В Поет не боїться від ворога смерті, бо пісня про волю не може померти.
Г Дихання осені вже на квіти впало, у зелені дерев сумує де-не-де пожовклий лист.
Д Дорогою з шумом промчала автомашина, десь мукнула корова, коло криниці брязнуло відро.
6. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Пливуть у повітрі срібні павутини, … вибрати
А ледь торкаючись верхівок дерев.  
Б хоч теплі дні далеко вже позаду.
В сухі листочки тихо шурхотять.
Г і легіт між гіллячком тихо бринить.
Д невидимі й прозорі.
7. Кому треба поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)
А Таке розкішне над нами небо і такі ми до безмежності молоді!
Б Ось уже кінчається луг і починаються густі лози.
В Сніг із кожною хвилиною густішав і дедалі непрогляднішою ставала за вікном вируюча сіра каламуть.
Г Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
Д Від пісні журливої дуб сколихнувся і лелеки здригнулись уві сні.
8. Кому НЕ ТРЕБА ставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)
А Літають над берегом чайки та припадають до води і їх жалібне квиління губиться в плескоті хвиль.
Б Небо затягли важкі хмари і незабаром загуркотів перший грім.
В Неподалік біліло лісове озеро і темнів непроглядний ліс.
Г На обличчі тремтить блідий туман болісної усмішки і випиті уста дрижать болісно.
Д Сонце було високо в небі і від нас падали на землю короткі тіні та йшли поряд.  
9. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Страх згодом минув і каченяті знову захотілося випливти з очерету.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
В Крикне ворон і бринить його крик довго-довго.
Г Теплий день розплющує блакить і ластівки купаються в промінні.
Д Скресли ріки і крижини безладно громадились і шурхотіли з течії повноводдя.
10. Складнопідрядним є речення
А Строкатий дятел тому, що в нього чергується біле й чорне пір’я.
Б Швидко верхи гір закутались у хмари, і Карпати ніби підпирали чорну стелю з густих хмар.
В Тільки над берегом Бугу біліла сріблом смуга піску, а там далі слалися зелені луки, вкриті травою.
Г Цвітуть сади, духмяно пахне рута, і соловейко спокою не знає.
Д У селах сестри голосили: навік прощалися вони.
11. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Від туману осінь посивіла, … вибрати
А але небо ніжно голубе.
Б квітами чарівно заясніла.
В так що незабаром прийдуть холоди.
Г тихо спить у задумі гай.
Д зачарувала погляд перехожих.
12. Виділене слово є сполучником у реченні
А Солодко слухати йому цю одвічну музику степу, що її ні на яких інших планетах не буде.
Б Там так глибоко, що наша дзвiниця пiрне!
В Навіть сонце, що вже підкорило небо й землю, не мало сили її заспокоїти.
Г Гасне відгомін степової пісні, що розвіяв степовий вітер.
Д Казки, що почув від бабусі в дитинстві, живуть у душі все життя.
13. Складнопідрядним реченням з однорідною підрядністю є речення
А Більше нічого не розпитувала дівчинка, хоч не все їй було зрозуміле, бо покликала її до себе та біла стежка, що кривулясто вилася, гублячись і виринаючи в травах.
Б Не люблю я, коли рвуть квіти, бо мені тоді тяжко на серці стає.
В Багатий той, хто нічого не хоче мати понад те, що має.
Г Денне світло заходить через вікна на балкон, бо ті завжди відчинені, хоч ні господаря, ні господині, ні їхньої доньки немає вдома.
Д У пісні розповідалось, як козак пішов у похід, як чекають його кохана та стара мати, як помирає козак і кінь несе додому звістку.
14. Складнопідрядним реченням з неоднорідною підрядністю є речення
А  Це буде там, де залізниця біжить, дзвенить кругом села, де у вечорах завод іскриться, де рідні і трава, і птиці, де наша юність протекла.
Б Осінній ранок прислухається, як на городах шерехтять постарілі соняхи, як у садах гупають яблука, як на річці тривожиться перелітна птиця.
В Зеленоочка ж забула вже й про мурашник, бо побачила маленького, але дуже серйозного жучка, який так уперто перелазив через бадилину, що весь час із неї скочувався і перекидався на спину.
Г Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про народ.
Д Хотіла б я піснею стати у сюю хвилини ясну, щоб вільно по світу літати, щоб вітер розносив луну.
15. Безсполучниковим є речення
А  Гілля молодої вишні рясно обнизали снігурі, наче то вишня взимку зацвіла жаристими квітками.
Б Лось прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук.
В Темнів на пагорбах пожовклий ліс, а над лугом довгими сивими смугами повис холодний туман.
Г Покращало кругом, посвітлішало, та й весни наче добавилось, і люди якось змінилися: зустрічають одне одного, силкуються впізнати, але ледве впізнають.
Д Лелеки, що не вмістились на хаті, повсідались на ясенах, на грабах.
16. Безсполучникове речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Роси впали на траву густенько, … вибрати
А нічка сни чарівні нам несе.
Б і прокидаються квіти в садку.
В щоб кожна квітка вдосталь напилася прозорого нектару.
Г але сонячне проміння швидко висушило довгоочікувану вологу.
Д обгорнули вологою квіти, дерева й кущі.
17. Кому треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Сонце за хмари сідає наступного дня погода зіпсується.
Б У тихих та ласкавих берегах лежить став тремтить на поверхні студена голубизна неба.
В У холодну погоду ніколи не буває грози вона буває тільки в жаркий день.
Г Іноді все в цьому світі уявляється мені синім ото начебто ростуть сині тополі над синьою дорогою.
Д На дівчині була дуже бідна одежа рукави на сорочці були ледве поцяцьковані полівкою та маленькими блідими зірочками.
18. Тире треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Шалена повітряна хвиля гойднула тюльпани викинули вони із себе гіркі краплі й захитали головами.
Б Важливо пам’ятати людина має бути щирою привітною.
В Зимова діброва почорніла настане відлига з вітром.
Г Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Д Стежечка спершу ледь бовваніла сніг був наче притрушений попелом.
19. Двокрапку треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Лось звівся тепер його постать чітко вималювалася в удосвітніх сутінках.
Б Узимку ліс без вітру шумить бути хуртовині.
В Нічка крила опустила ліс і поле полонила.
Г Оце деревце найрідкісніше з нього родили сортові налиті червоним світлом яблука.
Д Сердяться слабкі душі сильні душі ненавидять або вибачають.
20. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Ліс де ще чорніє, де вже зазеленів, а груші, молоком облиті, немов з’явились першими на радість і деревам, і птахам, і погожому дню, й людині яка не може не зачудуватись.
Б Не всі дерева вже розвились, а тому-то ті, що стоять у спалахах сонячної, веселої, по-дитячому легкої зелені, будять святковий настрій вони скидаються на весняні вітрила цього лісу, на вітрила, під якими ліс пливе у весну, у літо й таки допливе.
В І не хочеться вірити, що мине кілька днів, і цей вербовий пух перетвориться на листя, воно потемнішає, здаватиметься не таке легке, і вже верби не ввижатимуться хмарами, що посідали на землю, а просто – весняними деревами та й годі.
Г Струмінь вітру доносив запах річкової криги, у ньому жив дух примерзлого болота долинало шарудіння прив’ялих стеблинок, які пускалися вскач по впалому листю, але над усім цим линуло знеможене, схоже на зітхання порипування гілляки.
Д Уранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а вітер улігся на сході краєчок неба холодно, криваво червонів, хоч ще досі осінь блукала селом.

У завданнях 21-36 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених ЦИФРАМИ, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.
21. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
Приклад (виділене слово)
1 підмет
А Дівчина-пілот над рідною землею веде стрімкий літак у мрійну далечінь.
2 означення
Б З-за густого гайка соняшників виглянула стріха оселі.
3 обставина
В Троє плавців швидко наближалися до корабля.
4 додаток
Г У вікна зазирнула гілочка яблуні.

Д Понад берегом принадливо зеленів гайок.

22. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
А Сюрчали коники, чорна тля обліплювала стебла ромашок, а мурашки повзали по моїх руках.
2 складносурядне
Б Поезіє, люблю твій дивний голос, де музику в уста цілує логос.
3 складнопідрядне
В На курних дорогах знявся вихор, закрутився клубком і помчав у жита. 
4 з різними видами зв’язку
Г Гуркоче грім, а буря злюча дуби з корінням вириває.

Д Води одшуміли, стали в берегах, на кручах засихали вже збиті повінню заплави.
23. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
А Твої слова в казку одягнулись, щоб розказати про далекий край.
2 складносурядне
Б Вихор клав на землю збіжжя, ламав гілляки дерев, свистів вербовим пруттям біля оборогу.
3 складнопідрядне
В Ніхто не сказав краще за стародавніх греків: справедливість – це стримування сили мудрістю.
4 з різними видами зв’язку
Г Дзвінок голови – і враз стихав приглушений гомін людських голосів.

Д Коли осінь помирає на сивому-сизому вітрі, ми старіємо на рік, і немає на долю управи.
24. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
А Нещастя прийшло звідти, звідки його ніхто й не ждав.
2 складносурядне
Б Пішов шелест по діброві, шепчуть густі лози.
3 складнопідрядне
В І раптом темінь неба осяяв яскравий спалах, і над землею загуркотів перший грім.
4 з різними видами зв’язку
Г Налетів вітер, зашуміли крони дерев, і той шум  заколисував степ.

Д Одна за одною засвічувались променисті зірки, зазирали в тиху воду ірпінську, немов у дзеркало.
25. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
А Дніпровські плавні – це цілий край із низовими лісами, із намулистими лугами.
2 складносурядне
Б На городі цвіли соняшники, цвіла молода картопля, добре прополота і обгорнена вже двічі.
3 складнопідрядне
В  Кілька хвилин над лісом творилося щось страшне, а потім вітер почав ущухати.
4 з різними видами зв’язку
Г Галка, розгорнувши крила, закружляла над зваленою липою, де стояв навпіл розламаний стовбур з чорним дуплом.

Д По той бік річки прослався луг з копицями клеверного сіна, за лугом темпів ліс, а далі вздовж обох берегів буйно зеленіли городи.
26. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 обставинна міри і ступеня дії
А Коли ти боронитимеш волю й самостійність народу твого, ми повік шанувати тебе будемо.
2 обставинна способу дії  
Б Робіть так, щоб українська школа стала школою виховання.
3 обставинна причини
В Я так люблю життя, що хотів би прожити його до останньої хвилини.
4 обставинна допустова
Г І жалем серце запеклось, що нікому мене згадати!

Д Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються, хоч миру прагнуть.
27. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 з’ясувальна
А Холодним блиском ножа відсвічувала річка, що помітно розбухла, розлилася й поширшала від дощів.
2 обставинна умови
Б Уже зовсім смеркало, коли подорожні дісталися воріт монастиря
3 означальна
В Люди тоді нещасні, коли вони не встигають.
4 обставинна часу
Г Людина відрізняється від звіра найперше тим, що у людину вірить.

Д То тільки худоба пасеться там, куди прижене її пастух.
28. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення
1 Не поливай бур’ян у надії, що…
А обставинна часу
2 І осокір із явором говорить
про те, що…
Б обставинна міри і ступеня дії
3 Людина відчуває свою слабкість тоді, коли …
В обставинна наслідку
4 А неба тут було так
багато, що…
Г з’ясувальна

Д означальна
29. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення
1 Людина не повинна забути, що…
А обставинна наслідкова
2 Воздвигнемо собор, щоб …
Б обставинна порівняльна
3 І дощ не той, хоч …
В обставинна мети
4 Зацвітає жасмин під вікном, наче…
Г з’ясувальна

Д обставинна допустова
30. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад
Схема речення
1 Може, вона теж поетка? каже навздогад Вірунька.
А «П, – а. – П».
2 Іван, їдучи в Індію, жартував Микола наш недарма ото пилюжинку впіймав у мікроскоп...
Б А: «П…»
3 Годі, Павле спинила його бабця Йому завжди була потрібна блакитна троянда в синю вазу.
В «П», – а.
4 Мамо, досить критики, не очорнюйте нашу світлу епоху зводить брови Микола та вигукує Звільняйте нам стіл для цілком позитивної діяльності...
Г «П?» – а.

Д «П, – а: –П…»
31. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад
Схема речення
1 То чого ж вам ще не вистачає? допитувався з щирим подивом приїжджий агітатор з портфелем.
А «П, – а. – П».
2 Бідолашний думала Єлька в присмутку стільки трудитись, і все намарне.
Б А: «П».
3 Переб’єшся, перебудеш, а далі в технікум на заочний влаштуємо заспокоював бригадир і тихенько прошепотів Всі ходи й виходи мені там відомі, допоможу.
В «П, – а: – П».
4 Вибачте розгубився Петро Мені, власне, нічого не треба.
Г «П?» – а.

Д «П, – а, – п».
32. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
1 кома
А Сонце гріє, вітер віє з поля на долину … над водою гне з вербою червону калину.
2 тире
Б – Піду, піду … зрадів Юрко, зачувши про деруни.
3 двокрапка
В Будемо радіти ми з тобою … що не в’яне щастя первоцвіт.
4 крапка з комою
Г Над лісом знялося сонце … туман справді почав розступатися.

Д Після пам’ятної втечі в грозову ніч кінь дуже змінився … він став передбачливіший та обережніший.
33. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
1 кома
А Але він не міг того зробити … кричати на вулиці не личить благородним дітям.
2 тире
Б За вихором продріботіла над самою землею обірвана од гурту хмара … з неї пішов лапатий, рідкий дощ.
3 двокрапка
В Зійшов місць … і забіліло рештками своїх класичних місць містечко.
4 кома й тире
Г – Земля найкраща восени говорить сам до себе Тимофій.

Д З тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста … править хтось малим човенцем, в’ється стежечка злотиста.
34. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
1 кома
А Ідуть зі мною чесні люди … і хліб росте без гіркоти.
2 тире
Б Степанида метнулася поглядом у бік будинку … та і його не стало.
3 двокрапка
В Я вірю … той щасливий у житті, хто путь служіння людям вибирає.
4 крапка з комою
Г – Це ж мати купила на ярмарку вальок отієї червоної глини за цілого п’ятака … промовила Мотря жалібним голосом.

Д Усе зраділо, стрічаючи день … і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
35. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
1 кома
А Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий несмак … але миритись, брати назад свої слова у мене не було бажання.
2 тире
Б І пригадалося йому дитинство … над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
3 двокрапка
В Шумлять не ліси ... скрипкові оркестри лунають.
4 кома й тире
Г – Хіба я здурів, щоб гори розкопував … сердито обізвався Карпо.

Д Крізь темноту горить одинока зірка ясна … її промінь так гордо горить, не страшна темнота їй нічна.
36. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
1 кома
А На початку червня багато шишок на ялинках … буде багатий врожай на огірки.
2 тире
Б Бережи час … його й за гроші не купиш.
3 двокрапка
В Зорі сяють; серед неба горить білолиций … верба слуха соловейка, дивиться в криницю.
4 крапка з комою
Г – З твоїми оцінками, Інно, могли б запропонувати тобі що-небудь і краще … сказала Клава Приходько, яка хоч і дружила з Ягнич, але завжди їй трохи заздрила.

Д Не на користь читати … коли тільки вершки хапати.


Щасти!



Немає коментарів:

Дописати коментар

мова

12.06.2020 Українська мова 1.Виконати тести ВАРІАНТ 6 Завдання 1 – 10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише   ОДИН ПР...