21.05.2020
11 клас
Українська мова
Контрольна робота з теми " Синтаксис.Підготовка до ЗНО-ДПА"
1. Виконати завдання контрольної роботи та надіслати до 19.00 21.05.2020.
1
ВАРІАНТ
Завдання 1 – 20 мають по п’ять
варіантів відповідей, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на
Вашу думку, варіант відповіді й обведіть кружечком букву, яка йому відповідає.
1. Пунктуаційну
помилку допущено в рядку
А «Ракета така, як і його літак – киває старий на сина й
зауважує: – Опецькувата, блискуча... Викапаний літак, тільки крила обрубані».
Б Тоня, нахилившись до матері, шепоче їй у захваті:
«Гляньте, мамо, у нашого Петруся гагарінська усмішка! Це в них тепер, видно,
мода така...»
В «Кожне ягнятко через твої руки перейде, – ожвавів Демид, у
якого де й глухота поділась. – Отару ведеш – не присядеш, усе попереду та
попереду!»
Г «Діди й прадіди пішки ходили, хоч, мабуть, не один у душі
сокола носив»: про щось роздумуючи засмучено каже батько.
Д «Не кузьки ви й не комахи, – хотів би відповісти їм
льотчик. – І з найбільшої висоти бачу я ваші руки загрубілі та ваші обличчя,
опалені вітрами, бачу вас у куряві чорних бур і в холодних дощах...»
2. Пунктуаційну
помилку допущено в рядку
А –
Який тут Дніпро широкий! – захоплено вигукнула одна з дівчат, білолиця,
жвава, з гострими плечиками. – Звечора, коли ми лягали спати, береги були
зовсім близько, хоч рукою дістань... А зараз он як розступились...
Б – Широко, просторо, аж дух забиває,
– озвалася інша й вигукнула. – Роздолля!
В – Йдемо Самарською затокою, –
пояснила найстарша з гурту. – Незабаром пороги.
Г – Пороги?, – студентки тісніше оточили свою подругу,
збуджено, довірливо зазираючи їй у вічі. – Це ж так цікаво!.. Ті самі пороги?
Д – Ті самі... – відповіла вона. –
Оце вже вони й починаються.
3. Неправильно
оформлено цитату в реченні
А М. Бажан, читаючи вірші П. Тичини, говорив, що «Ми
насолоджувалися красою українського слова, яке грало, співало, бриніло, лилося
зі сторінок незабутньої тієї книги «Сонячні кларнети».
Б Василь Стус, не визнаючи себе винним, писав: «Якщо на
твоїй рідній землі тебе розпинають за любов до неї, тоді доводиться змиритися з
тим, що в тебе є рідна земля, але немає рідної країни».
В «Любити все прекрасне і земне та говорити правду...» –
так, роздумуючи про громадянське покликання письменника, стверджував Василь Симоненко.
Г М. Зеров писав: «Тичина вже в «Сонячних кларнетах»
відкрив усі свої козирі, а потім не раз був примушений до гри слабої і
безкозирної».
Д Свої роздуми про
призначення людини на землі Василь Симоненко виклав у
поезії «Ти знаєш, що ти – людина», у якій змушує читача замислитися над цим
складним питанням:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
4. Складним
є речення
А Поблякли, але ще не зовсім згасли фарби вечірньої зорі.
Б Хтось чужий, маленький стояв, боязко озираючись, а на
нього з усіх боків суворо дивились святі.
В Світ лежав перед нами, прекрасний і завжди новий.
Г Сади, омиті музикою згадок, ковтали пил міжселищних
доріг.
Д Вітри, набравшись до знемоги бабиного холоду й сонячного
тепла, танцювали на верхів’ях дерев.
5. Складносурядним
є речення
А На узгір’ях стояли поодинокі старі дуби, а на них чорними
шапками виділялися залишені на зиму гнізда граків.
Б Усюди, куди не глянь, сіріли кручі, байраки, майоріли
степові могили та синіли плавні.
В Поет не боїться від ворога смерті, бо пісня про волю не
може померти.
Г Дихання осені вже на квіти впало, у зелені дерев сумує
де-не-де пожовклий лист.
Д Дорогою з шумом промчала автомашина, десь мукнула корова,
коло криниці брязнуло відро.
6. Складносурядне
речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Пливуть
у повітрі срібні павутини, … вибрати
А ледь торкаючись верхівок дерев.
Б хоч теплі дні далеко вже позаду.
В сухі листочки тихо шурхотять.
Г і легіт між гіллячком тихо бринить.
Д невидимі й прозорі.
7. Кому
треба поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)
А Таке розкішне над нами небо і такі ми до безмежності
молоді!
Б Ось уже кінчається луг і починаються густі лози.
В Сніг із кожною хвилиною густішав і дедалі непрогляднішою
ставала за вікном вируюча сіра каламуть.
Г Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
Д Від пісні журливої дуб сколихнувся і лелеки здригнулись уві
сні.
8. Кому
НЕ ТРЕБА ставити перед виділеним
сполучником у реченні (розділові знаки
пропущено)
А Літають над берегом чайки та припадають до води і
їх жалібне квиління губиться в плескоті хвиль.
Б Небо затягли важкі хмари і незабаром загуркотів
перший грім.
В Неподалік біліло лісове озеро і темнів непроглядний
ліс.
Г На обличчі тремтить блідий туман болісної усмішки і
випиті уста дрижать болісно.
Д Сонце було високо в небі і від нас падали на землю
короткі тіні та йшли поряд.
9. Тире
треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Страх згодом минув і каченяті знову захотілося випливти
з очерету.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од
річки.
В Крикне ворон і бринить його крик довго-довго.
Г Теплий день розплющує блакить і ластівки купаються в
промінні.
Д Скресли ріки і крижини безладно громадились і
шурхотіли з течії повноводдя.
10.
Складнопідрядним є речення
А Строкатий дятел тому, що в нього чергується біле й чорне
пір’я.
Б Швидко верхи гір закутались у хмари, і Карпати ніби
підпирали чорну стелю з густих хмар.
В Тільки над берегом Бугу біліла сріблом смуга піску, а там
далі слалися зелені луки, вкриті травою.
Г Цвітуть сади, духмяно пахне рута, і соловейко спокою не
знає.
Д У селах сестри голосили: навік прощалися вони.
11. Складнопідрядне
речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Від
туману осінь посивіла, … вибрати
А але небо ніжно голубе.
Б квітами чарівно заясніла.
В так що незабаром прийдуть холоди.
Г тихо спить у задумі гай.
Д зачарувала погляд перехожих.
12.
Виділене слово є сполучником у реченні
А Солодко слухати йому цю одвічну музику степу, що
її ні на яких інших планетах не буде.
Б Там так глибоко, що наша дзвiниця пiрне!
В Навіть сонце, що вже підкорило небо й землю, не
мало сили її заспокоїти.
Г Гасне відгомін степової пісні, що розвіяв степовий
вітер.
Д Казки, що почув від бабусі в дитинстві,
живуть у душі все життя.
13. Складнопідрядним реченням з однорідною підрядністю є речення
А Більше нічого не розпитувала дівчинка, хоч не все їй було
зрозуміле, бо покликала її до себе та біла стежка, що кривулясто вилася,
гублячись і виринаючи в травах.
Б Не люблю я, коли рвуть квіти, бо мені тоді тяжко на серці
стає.
В Багатий той, хто нічого не хоче мати понад те, що має.
Г Денне світло заходить через вікна на балкон, бо ті завжди
відчинені, хоч ні господаря, ні господині, ні їхньої доньки немає вдома.
Д У пісні розповідалось, як козак пішов у похід, як чекають
його кохана та стара мати, як помирає козак і кінь несе додому звістку.
14. Складнопідрядним
реченням з неоднорідною підрядністю є речення
А Це буде там, де залізниця біжить, дзвенить кругом села,
де у вечорах завод іскриться, де рідні і трава, і птиці, де наша юність
протекла.
Б Осінній ранок прислухається, як на городах шерехтять
постарілі соняхи, як у садах гупають яблука, як на річці тривожиться
перелітна птиця.
В Зеленоочка ж забула вже й про мурашник, бо побачила
маленького, але дуже серйозного жучка, який так уперто перелазив через
бадилину, що весь час із неї скочувався і перекидався на спину.
Г Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про
народ.
Д Хотіла б я піснею стати у сюю хвилини ясну, щоб вільно по
світу літати, щоб вітер розносив луну.
15. Безсполучниковим
є речення
А Гілля молодої вишні рясно обнизали снігурі, наче то вишня
взимку зацвіла жаристими квітками.
Б Лось прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру
долинав сухий, різкуватий звук.
В Темнів на пагорбах пожовклий ліс, а над лугом довгими
сивими смугами повис холодний туман.
Г Покращало кругом, посвітлішало, та й весни наче добавилось,
і люди якось змінилися: зустрічають одне одного, силкуються впізнати, але ледве
впізнають.
Д Лелеки, що не вмістились на хаті, повсідались на ясенах,
на грабах.
16. Безсполучникове
речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Роси
впали на траву густенько, … вибрати
А нічка сни чарівні нам несе.
Б і прокидаються квіти в садку.
В щоб кожна квітка вдосталь напилася прозорого нектару.
Г але сонячне проміння швидко висушило довгоочікувану
вологу.
Д обгорнули вологою квіти, дерева й кущі.
17.
Кому треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Сонце за хмари сідає наступного дня погода зіпсується.
Б У тихих та ласкавих берегах лежить став тремтить на
поверхні студена голубизна неба.
В У холодну погоду ніколи не буває грози вона буває тільки
в жаркий день.
Г Іноді все в цьому світі уявляється мені синім ото начебто
ростуть сині тополі над синьою дорогою.
Д На дівчині була дуже бідна одежа рукави на сорочці були
ледве поцяцьковані полівкою та маленькими блідими зірочками.
18.
Тире треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Шалена повітряна хвиля гойднула тюльпани викинули вони із
себе гіркі краплі й захитали головами.
Б Важливо пам’ятати людина має бути щирою привітною.
В Зимова діброва почорніла настане відлига з вітром.
Г Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Д Стежечка спершу ледь бовваніла сніг був наче притрушений
попелом.
19.
Двокрапку треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в
рядку (розділові знаки пропущено)
А Лось звівся тепер його постать чітко вималювалася в
удосвітніх сутінках.
Б Узимку ліс без вітру шумить бути хуртовині.
В Нічка крила опустила ліс і поле полонила.
Г Оце деревце найрідкісніше з нього родили сортові налиті
червоним світлом яблука.
Д Сердяться слабкі душі сильні душі ненавидять або вибачають.
20.
Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Ліс де ще чорніє, де вже зазеленів, а груші, молоком
облиті, немов з’явились першими на радість і деревам, і птахам, і погожому дню,
й людині яка не може не зачудуватись.
Б Не всі дерева вже розвились, а тому-то ті, що стоять у
спалахах сонячної, веселої, по-дитячому легкої зелені, будять святковий настрій
вони скидаються на весняні вітрила цього лісу, на вітрила, під якими ліс пливе
у весну, у літо й таки допливе.
В І не хочеться вірити, що мине кілька днів, і цей вербовий
пух перетвориться на листя, воно потемнішає, здаватиметься не таке легке, і вже
верби не ввижатимуться хмарами, що посідали на землю, а просто – весняними
деревами та й годі.
Г Струмінь
вітру доносив запах річкової криги, у ньому жив дух примерзлого болота долинало
шарудіння прив’ялих стеблинок, які пускалися вскач по впалому листю, але над
усім цим линуло знеможене, схоже на зітхання порипування гілляки.
Д Уранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а
вітер улігся на сході краєчок неба холодно, криваво червонів, хоч ще досі осінь
блукала селом.
У завданнях 21-36 до кожного з
чотирьох рядків інформації, позначених ЦИФРАМИ, виберіть один правильний, на
Вашу думку, варіант, позначений буквою.
21. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова в прикладах.
Члени речення
|
Приклад (виділене слово)
|
1 підмет
|
А Дівчина-пілот над
рідною землею веде стрімкий літак у мрійну далечінь.
|
2 означення
|
Б З-за густого гайка
соняшників виглянула стріха оселі.
|
3 обставина
|
В Троє плавців швидко наближалися до
корабля.
|
4 додаток
|
Г У вікна зазирнула
гілочка яблуні.
|
|
Д Понад берегом принадливо
зеленів
гайок.
|
22. Доберіть
приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
|
А Сюрчали коники, чорна тля обліплювала стебла ромашок, а
мурашки повзали по моїх руках.
|
2 складносурядне
|
Б Поезіє, люблю твій дивний голос, де музику в уста цілує
логос.
|
3 складнопідрядне
|
В На курних дорогах знявся вихор, закрутився клубком і помчав у жита.
|
4 з різними видами зв’язку
|
Г Гуркоче грім, а буря злюча дуби з корінням вириває.
|
|
Д Води одшуміли, стали в берегах, на кручах засихали вже
збиті повінню заплави.
|
23. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
|
А Твої слова в казку одягнулись, щоб розказати про
далекий край.
|
2 складносурядне
|
Б Вихор клав на землю збіжжя, ламав гілляки дерев, свистів
вербовим пруттям біля оборогу.
|
3 складнопідрядне
|
В Ніхто не сказав краще за стародавніх греків:
справедливість – це стримування сили мудрістю.
|
4 з різними видами зв’язку
|
Г Дзвінок голови – і враз стихав приглушений гомін
людських голосів.
|
|
Д Коли осінь помирає на сивому-сизому вітрі, ми старіємо
на рік, і немає на долю управи.
|
24. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
|
А Нещастя прийшло звідти, звідки його ніхто й не ждав.
|
2 складносурядне
|
Б Пішов шелест по діброві, шепчуть густі лози.
|
3 складнопідрядне
|
В І раптом темінь неба осяяв яскравий спалах, і над
землею загуркотів перший грім.
|
4 з різними видами зв’язку
|
Г Налетів вітер, зашуміли крони дерев, і той шум заколисував степ.
|
|
Д Одна за одною засвічувались променисті зірки, зазирали
в тиху воду ірпінську, немов у дзеркало.
|
25. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове
|
А Дніпровські плавні – це цілий край із низовими лісами, із
намулистими лугами.
|
2 складносурядне
|
Б На городі цвіли соняшники, цвіла молода картопля, добре
прополота і обгорнена вже двічі.
|
3 складнопідрядне
|
В Кілька хвилин над
лісом творилося щось страшне, а потім вітер почав ущухати.
|
4 з різними видами зв’язку
|
Г Галка, розгорнувши крила, закружляла над зваленою
липою, де стояв навпіл розламаний стовбур з чорним дуплом.
|
|
Д По той бік річки прослався луг з копицями клеверного
сіна, за лугом темпів ліс, а далі вздовж обох берегів буйно зеленіли городи.
|
26. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 обставинна міри і ступеня дії
|
А Коли ти боронитимеш волю й самостійність народу твого, ми повік шанувати
тебе будемо.
|
2 обставинна способу дії
|
Б Робіть так, щоб українська школа стала школою виховання.
|
3 обставинна причини
|
В Я так люблю життя, що хотів би прожити його до
останньої хвилини.
|
4 обставинна допустова
|
Г І жалем серце запеклось, що нікому мене згадати!
|
|
Д Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються, хоч миру прагнуть.
|
27. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 з’ясувальна
|
А Холодним блиском ножа відсвічувала річка, що помітно розбухла, розлилася
й поширшала від дощів.
|
2 обставинна умови
|
Б Уже зовсім смеркало, коли подорожні дісталися воріт монастиря
|
3 означальна
|
В Люди тоді нещасні, коли вони не встигають.
|
4 обставинна часу
|
Г Людина відрізняється від звіра найперше тим, що у
людину вірить.
|
|
Д То тільки худоба пасеться там, куди прижене її пастух.
|
28. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному
фрагменту складного речення
1 Не поливай бур’ян у
надії, що…
|
А обставинна часу
|
2 І осокір із явором
говорить
про те, що…
|
Б обставинна міри і
ступеня дії
|
3 Людина відчуває
свою слабкість тоді, коли …
|
В обставинна наслідку
|
4 А неба тут було так
багато, що…
|
Г з’ясувальна
|
|
Д означальна
|
29.
З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного
речення
1 Людина не повинна
забути, що…
|
А обставинна наслідкова
|
2 Воздвигнемо собор,
щоб …
|
Б обставинна
порівняльна
|
3 І дощ не той, хоч …
|
В обставинна мети
|
4 Зацвітає жасмин під
вікном, наче…
|
Г з’ясувальна
|
|
Д обставинна допустова
|
30. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад
|
Схема речення
|
1 Може, вона теж поетка? каже навздогад Вірунька.
|
А «П, – а. – П».
|
2 Іван, їдучи в Індію, жартував Микола наш недарма ото
пилюжинку впіймав у мікроскоп...
|
Б А: «П…»
|
3 Годі, Павле спинила його бабця Йому завжди була
потрібна блакитна троянда в синю вазу.
|
В «П», – а.
|
4 Мамо, досить критики, не очорнюйте нашу світлу епоху
зводить брови Микола та вигукує Звільняйте нам стіл для цілком позитивної
діяльності...
|
Г «П?» – а.
|
|
Д «П, – а: –П…»
|
31. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад
|
Схема речення
|
1 То чого ж вам ще не вистачає? допитувався з щирим
подивом приїжджий агітатор з портфелем.
|
А «П, – а. – П».
|
2 Бідолашний думала Єлька в присмутку стільки трудитись,
і все намарне.
|
Б А: «П».
|
3 Переб’єшся, перебудеш, а далі в технікум на заочний
влаштуємо заспокоював бригадир і тихенько прошепотів Всі ходи й виходи мені
там відомі, допоможу.
|
В «П, – а: – П».
|
4 Вибачте розгубився Петро Мені, власне, нічого не треба.
|
Г «П?» – а.
|
|
Д «П, – а, – п».
|
32. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак
|
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
|
1 кома
|
А Сонце гріє, вітер віє з поля на долину … над водою гне
з вербою червону калину.
|
2 тире
|
Б – Піду, піду … зрадів Юрко, зачувши про деруни.
|
3 двокрапка
|
В Будемо радіти ми з тобою … що не в’яне щастя первоцвіт.
|
4 крапка з комою
|
Г Над лісом знялося сонце … туман справді почав
розступатися.
|
|
Д Після пам’ятної втечі в грозову ніч кінь дуже змінився
… він став передбачливіший та обережніший.
|
33. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак
|
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
|
1 кома
|
А Але він не міг того зробити … кричати на вулиці не
личить благородним дітям.
|
2 тире
|
Б За вихором продріботіла над самою землею обірвана од
гурту хмара … з неї пішов лапатий, рідкий дощ.
|
3 двокрапка
|
В Зійшов місць … і забіліло рештками своїх класичних
місць містечко.
|
4 кома й тире
|
Г – Земля найкраща восени говорить сам до себе Тимофій.
|
|
Д З тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста …
править хтось малим човенцем, в’ється стежечка злотиста.
|
34. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак
|
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
|
1 кома
|
А Ідуть зі мною чесні люди … і хліб росте без гіркоти.
|
2 тире
|
Б Степанида метнулася поглядом у бік будинку … та і його
не стало.
|
3 двокрапка
|
В Я вірю … той щасливий у житті, хто путь служіння людям
вибирає.
|
4 крапка з комою
|
Г – Це ж мати купила на ярмарку вальок отієї червоної глини
за цілого п’ятака … промовила Мотря жалібним голосом.
|
|
Д Усе зраділо, стрічаючи день … і день зрадів,
розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
|
35. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак
|
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
|
1 кома
|
А Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий несмак … але
миритись, брати назад свої слова у мене не було бажання.
|
2 тире
|
Б І пригадалося йому дитинство … над водами хиляться
лози, лелека пливе в висоті.
|
3 двокрапка
|
В Шумлять не ліси ... скрипкові оркестри лунають.
|
4 кома й тире
|
Г – Хіба я здурів, щоб гори розкопував … сердито
обізвався Карпо.
|
|
Д Крізь темноту горить одинока зірка ясна … її промінь
так гордо горить, не страшна темнота їй нічна.
|
36. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак
|
Приклад (розділовий знак на місці пропуску)
|
1 кома
|
А На початку червня багато шишок на ялинках … буде
багатий врожай на огірки.
|
2 тире
|
Б Бережи час … його й за гроші не купиш.
|
3 двокрапка
|
В Зорі сяють; серед неба горить білолиций … верба слуха
соловейка, дивиться в криницю.
|
4 крапка з комою
|
Г – З твоїми оцінками, Інно, могли б запропонувати тобі
що-небудь і краще … сказала Клава Приходько, яка хоч і дружила з Ягнич, але
завжди їй трохи заздрила.
|
|
Д Не на користь читати … коли тільки вершки хапати.
|
Щасти!
Немає коментарів:
Дописати коментар